A világ legelső játékai
2010.10.12. 11:09
Az 1900-as évek közepén számos vita volt arról, hogy ki is hozta létre a legelső videojátékot. A válasz jórészt attól függöt, hogyan is határozzák meg, a "videojáték" fogalmát. Több különböző iparágban, többek között tudományos, számítógép, arcade, és fogyasztói elektronikában jelen voltak, a világ első játékai.
1947: Cathode Ray Tube Amusement Device
- Katódsugárcsöves szórakoztató eszköz
Ez a legkorábban ismert interaktív elektronikus játék, amit Thomas T. Goldsmith Jr. és Estle Ray Mann készített. A játékot, a második világháborúban használt radar ihlette. Analóg áramköröket használt, nem digitálisakat, hogy ellenőrizni tudják a CRT sugarát, és pozícióját, ami egy pont a képernyőn.
--------------------------------------------
1950-51: Chess - Sakk
1950 márciusában készítette Claude Shannon. Ez egy sakkozó program volt, amely megjelent egy újságban is, a "Programming a Computer for Ferranti computer"-ban.
--------------------------------------------
1951: NIM
A NIMROD számítógépet, a Ferranti készítette el, 1951 márciusában. Bemutatták, még a Nagy-Britanniai fesztiválon is, ahol hatalmas sikert aratott. A gép mindösszesen három hűtűszekrénnyi helyet foglalt el és képrenyője ugyancsak katódsugárcsöves volt. 18 bites egységekben gondolkodott, és a memóriájában 4096 darab 18 bites parancsot tudott tárolni.
Egy kis érdekesség:
Az MIT-nél néhány hallgató és professzor a rendszerek megszállottja volt. Állandóan ezeket tanulmányozták és kísérleteztek velük. Igaz, hogy ezért ők sose kaphattak volna diplomát, azonban ez nem is nagyon érdekelte őket. Ami érdekelte őket: programozni. Rendszerközpontú gondolkodásukhoz így kapcsolódott a számítógépek aprólékos ismerete. A csoport neve Hackers volt. Alapelveiket, hitvallásukat egy soha le nem írt manifesztumban így fogalmazták volna meg:
Teljes és korlátlan hozzáférést a számítógépekhez.
Minden információ legyen szabadon elérhető.
A hackerek teljesítményük alapján alkotnak hierarchiát, függetlenül koruktól, nemüktől és végzettségüktől.
A számítógép a szépség és művészet hordozója.
És végül egy tipikus amerikai reklámszlogen, amelynek azonban nagy igazságtartalma volt: A számítógép jobbá teheti az életed.
--------------------------------------------
1952: OXO / Noughts and Crosses (Tic-Tac-Toe) - Amőba játék
Alexander S. Douglas készítette el, a legelső digitális kijelzővel megáldott játékot, az OXO-t, vagy magyaros nevén, az Amőba elektronikus változatát. Nem mellesleg ez volt a legelső olyan játék, amelyet tároló-memória programmal készítettek el (A videóban jól látni ezt a memóriát).
--------------------------------------------
1958: Tennis for Two - Tenisz két személyre
William Higinbotham készítette el, ezt az interaktív játékgépet, a Brookhaven Nemzeti Laboratóriumában. Az elkészítését, az Amerikai Egyesült Államok, Energiaügyi Minisztériuma finanszírozta.
--------------------------------------------
1959: Mouse in the Maze - Egér a Labirintusban
1959-ben mutatták be, a Mouse in the Maze nevű programot, mely valamennyire interaktív volt. A "játékos" egy labirintust tervezhetett, sajtokat rakhatott le, melyet egy gép által irányított egér összeszedett.
--------------------------------------------
1961: Spacewar! - Űrháború!
1962-ben megszületett a Spacewar nevű játék (Steve Russel programozta). Ebben két űrhajót irányíthattunk a csillagokból álló háttér előtt, és a cél a másik űrhajó kitorpedózása volt. A játékhoz egy irányítót is készítettek, egy "ős joystick"-ot, így kényelmesen lehetett játszani.
Egy kis érdekesség:
A játék hálózaton keresztül terjedt el, később minden vásárolt NEC géphez melléadták. A játék hatalmas sikert aratott, később az IBM megtiltotta az alkalmazottainak hogy munkaidőben játszanak. Steve Russel nem kért pénzt a játékért, csak később döbbent rá, hogy milyen lehetőségek voltak benne.
--------------------------------------------
1966: ODYSSEY - ODÜSSZEA
Egy Ralph Baer nevű tévékészülék tervező, már az ötvenes évektől gondolkodott; hogyan is lehetne a televízióra csatlakoztatva játszani. 1966-ban sikerült megoldania az elméleti problémát, és papíron megtervezte az első tévére köthető videojátékokat.
Baer elkezdett dolgozni a találmányán és 1968-ban készült el az első működőképes készülék. Első játéka egy CHASE GAME nevű játék volt, amiben két fehér pont üldözte egymást a képernyőn.
A televíziókat gyártó MAGNAVOX cég szerződtette Baer-t és elkészítették a prototípus egy finomabb verzióját. A gépnek az ODYSSEY nevet adták és 1972-ben adták ki. 10 különböző játékot tartalmazott, mindegyik játékhoz adtak egy színes fóliát amit a televízió képernyőjére kellett felhelyezni, ez szolgált a játék "hátterének", ezzel javították a grafikát.
--------------------------------------------
1971: Computer Space - Számítógépűr
Nolan Bushnell elkészítí a Computer Space nevű játékot (a Spavewar egy változata), ezt megvásárolja a Nutting Associates cég és 1971-ben 1500 példányban elkészítik a világ első pénzbedobós játéktermi gépét. A játékot ma is kipróbálhatjuk, csak le kell töltenünk a Computer Space Simulator programot. Több cég is készített ezután játékgépet, de egyik sem volt kiemelkedően sikeres.
--------------------------------------------
1972: PONG
A PONG c. számítógépes játékot, 1972-ben készítette az Atari. Ez volt a legelső videojáték, amely kereskedelmileg is az első helyen állt. Sikert, sikerre hallmozott, és máig is remek hangulatot teremt, minden gépen.
Egy kis érdekesség:
1972, Nolan Bushnell megalakítja az ATARI céget (500 dolláros alaptőkével). Felvette Al Alcorn-t játéktervezőnek, aki kifejlesztette a PONG játékot. Készítettek egy prototípust és beállították a helyi presszóban. Ez egy igazi játéktermi gép volt, pénzérmék bedobása után lehetett játszani. A gép tetszett a közönségnek, így béreltek egy gyárépületet és elkezdték sorozatban gyártani. Naponta 100 gépet gyártottak, és csak az Egyesült Államokban 10.000 PONG gépet rendeltek. A gép sikeres volt. Az ATARI egyre több játéktermi játékot kíszített (például 1974-ben a TANK nevű játékot).
Ezek voltak tehát a legelső videojátékok. Remélem érdekesnek találtad ezt az irományt, mert ne feledd: Ha nincs múlt, nincs jövő!
Források: Wikipédia
Fordítás: Borsesz
Üdvözlettel: PON team
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek