Remember Reach
2010.09.14. 04:12
Halo: Reach játékteszt
Műfaj: FPS
Platform: Xbox 360
Fejlesztő: Bungie
Kiadó: Microsoft Game Studios
Megjelenés: 2010 szeptember 14.
Krisztus után 2552-t írunk, az emberiség technológiai fejlettsége lehetővé teszi, hogy felfedezze és meghódítsa a távoli galaxisokat. A lakható bolygókat humán kolóniák népesítik, az anyabolygó nem képes ellátni ennyi embert, így a hétköznapi polgárok kitelepülnek más planétákra, így kezdenek új életet.
Reach. A régen kék bolygónak nevezett ősplanétához hasonló égitest. Az emberiség egy része itt talált menedéket. A flóra és fauna még jórészt érintetlen, a polgárok pedig tiszta, rendezett városokban élik életüket. Sokak nem is tudnak róla, hogy Reach lehet az emberiség túlélésének a kulcsa, hiszen az idegen fajokból összeállt vallási szekta, a Covenant támadással fenyeget, és az ellenük hadrendbe állított spártai szuperkatonákat itt képezik ki. Ezek a genetikailag módosított harcosok tudják csak felvenni az erősebb és fejlettebb idegenek ellen a küzdelmet.
Az invázió megkezdődött. A Covenant észlelve az emberek által jelentett fenyegetést egyenesen a szívbe döfi a lándzsát, egy inváziós flottával indulnak a Reach bolygó ellen. Nem lövök le nagy poént, ha elárulom, az invázió sikerrel jár. Ezt már a Halo: Combat Evolved óta tudjuk, de a részletekre sosem derült fény. Nyomon követhetjük a planéta utolsó napjait egészen a megszállástól a bukás pillanatáig, és higgyetek nekem, példa nélküli kalandban lehet részünk.
Ha Halo akkor Master Chief. Hittük ezt tavaly szeptemberig, amikor is megjelent az ODST, ahol is egy teljesen halandó kommandós szemszögéből vehettünk részt az eseményekben. Itt sem a 117-essel fogjuk szórni az ólmot, de ismét egy spártai szemszögéből figyeljük az eseményeket. Főhősünk ezúttal Noble 6 lesz, aki egy újonc a veterán osztagban, a Noble teamben. Ezúttal nem egyedül fogjuk eltenni láb alól a fél planétát, most csapatban fogunk dolgozni, ami valljuk be, mókásabb, mint szólóban.
Kicsiny teamünk vezére Carter, a karizmatikus tiszt, egy tipikus katona. Segédje Kat, a bionikus kézzel rendelkező hölgy. A csapat további tagja Jorge, a nagydarab, de jóravaló katona, aki a nehézfegyverek szakértője, Emile, a hidegvérű kommandós, akinek egy koponya minta díszíti a sisakját (MW2: Ghost, StarCraft 2: Raynor, ennyire divatos lett?), végül, de nem utolsó sorban ott van Jun, a mesterlövész.
Hova tűnik az a sok spártai, Chief hogy éli túl? Spoilernek a játék szempontjából nem mondanám, hiszen aki az első résszel játszott már tudja (ha nem játszottál vele most azonnal vidd végig, vagy ne olvasd el ezt a bekezdést), hogy a bolygót az idegenek felperzselik, a virágzó kolónia helyén csak por és hamu marad. Nincs ez másképp az itt állomásozó (gyakorlatilag az összes), kísérleti stádiumban lévő spártai katonával sem. A pusztítást csak a Pillar of Autumn nevű űrnaszád legénysége élte túl, itt volt elhelyezve sztáziskamrában John-117 is, azaz Master Chief, így ő maradt az utolsó spártai katona. No de ne szaladjunk ennyire előre, beszéljünk egy kicsit a missziók jellegéről.
Lesz részünk városi ütközetekben, kinti csatákban, éjszakai mesterlövész küldetésben, sőt még űrcsatában is. A Halo játékokban fontosak a járművek, így sokszor lesz dolgunk velük. Természetesen itt is megkapjuk a régi klasszikusokat, Warthog, Banshee, Ghost, Mongoose, de új járműveink is lesznek. Az űrcsatában vezetett vadászgépen kívül lesz csapatszállító helikopter is, a Falcon, amely hatalmas tűzerőt képvisel, valamint egy Covenant mini-tankkal, a Revenanttal is lesz dolgunk.
Új fegyverek is vannak, de a régiek is átalakultak. A jól megszokott automata gépfegyver és a Covenant plazmapuska, valamint fegyverek zöme megmaradt, de durva vizuális ráncfelvarrást kaptak. A régi háromlövetű gépkarabély már csak egy-egy golyókat lő, de azok rendkívül halálosak! Ennek a Covenant megfelelője, a zöld plazmafegyver eltűnt, helyette egy rózsaszín tüskéket lövő stukkert kapunk, hasonló, mint a needler, csak ez félautomata és 2-3 lövés is elég a tüskék robbanásához. Az arzenál bővült egy gránátvetővel, az idegen aknavető egy újabb formájával, egy Plasma-repeaterrel, bombázással és még egy golfütővel is! Nem hiányozhat a Gravity hammer és az Energy sword sem, de a legdurvább fegyver, a spártai lézer is megmarad, sőt, megjelent ennek a Covenant megfelelője is. Négy darab célkövetős energiabombát lőhetünk vele, amik darabokra szaggatják az ellent.
Érdekesség, hogy itt sem tudunk két fegyvert egyszerre a kezünkben tartani, mint a Halo második és harmadik részében. Az ODST-ben ezt azzal magyarázták, hogy közkatona révén az emberünk nem bír el két fegyvert. Akkor most miért nincsen, hiszen ismét génkezelt emberrel vagyunk? A választ nem tudom, de nem is érdekel, szerintem a kétkezes fegyverfogás egy zsákutca volt, örülök, hogy ezt a Bungie is így gondolta.
Régen, a Halo 3-ban felvehettünk egy-egy különleges szerkezetet, pajzsot, láthatatlanságot, miegymást, ez már nincs. Helyette megjelentek az armor ability-k. Ezek a cserélhető, folyton visszatöltődő képességek a legkülönbözőbb módon segítik a játékost. Az active camo láthatatlanságot kölcsönöz nekünk, ellenfeleink radarját pedig megzavarja. Jetpack használatával korlátozott ideig repkedhetünk, ami remekül sikerült, órákig el tudnék vele szórakozni. Armor lock és bubble shield. Védelmi célt szolgálnak, utóbbival pajzsot emelhetünk magunk köré, előbbi pedig rövid időre mozdulatlanná dermeszt, de halhatatlanságot kölcsönöz. A sprint gondolom egyértelmű, így már csak a hologram maradt. A megadott irányba elküldhetünk egy hologramot, ami saját magunk pontos mása, ezzel rászedhetjük az ellenfelünket. Ezek a képességek cserélhetők, akár a fegyverek, multiban, pedig mint perkek választhatók kasztonként.
A Reach 700 millió telepesnek ad otthont, amellett, hogy fontos katonai támaszpont, rengeteg város is épült rá. A városok pedig különösen kedvesek lehetnek nekünk, magyaroknak, hiszen létező magyar településekről, vagy szavakról nevezték el őket. Visegrad, Sopron, Szurdok Ridge. A Reachen élő civilek magyarul beszélnek, igaz elég durva amerikai akcentussal beszélik a nyelvet, de ettől függetlenül megmosolyogtatja az embert, ha egy angol nyelvű programban egy-egy mellékszereplő magyarul szólal meg. Azért jobb lenne, ha a Bungie a magyarul elhangzó szöveget igazi magyarokkal szinkronizáltatta volna, ez így nekünk eléggé furán hangzik.
A sok apróság mellett essen szó magáról a játékmenetről is, jöjjön a bemutatás lényegi része. A lemezt elindítva a fejlesztő és a kiadó után egy páratlanul hangulatos előzetest kapunk a játékból, ami teljes mértékben megalapozza a játékot, már itt lehet érezni, hogy ez egy minőségi program lesz. Ezután egy karakterlétrehozó menübe csöppenünk, hiszen Noble Six egy nem megnevezett katona, így teljesen ránk van bízva a kinézete. A páncélzatot a térdvédőktől kezdve a sisakig, rengeteg ponton módosítani lehet, de még a Firefight játékmódban használt hangunkat is megválaszthatjuk, sőt, még effekteket is adhatunk a páncélzatunkhoz, persze borsos áron. De mi is ez az ár? CP pontokat kapunk küldetésekért, multiplayer játékért, Firefight-ért, gyakorlatilag mindenért, amit itt tudunk elkölteni. Emellett fejlődünk is, amelyekkel újabb és újabb kiegészítők válnak elérhetővé az Armoryban. Igaz, a karakterünk összerakásának csak vizuális lényege van, de akkor is jó látni, hogy egy FPS-ben a saját kézzel készített emberünk köszön vissza. És ez nem csak a többjátékos módra és Firefightra igaz, de a kampányra is. Nemtől, kinézettől függetlenül még a videókban is a saját karakterünket csodálhatjuk. Ha a külsőségekkel megvagyunk és át is színeztük magunkat, valamint az emblémánkat is kiválasztottuk, akkor a menüből neki is foghatunk a játéknak.
Invader:
Xbox-os létemre csak egy Haloval játszodtam, az is az ODST volt, a sorozat leggyengébb része. Azzal próbáltam megszerettetni magammal a Halot. Nem sikerült, sőt még inkább eltávolított a tőle! Ezért nem is vártam a Reachet, viszont az a sok élőszereplős trailer, amit kiadtak meghozták a kedvemet hozzá.
Már az ODST-ben sem bírtam a kis lila szörnyecskéket. Szlavival ellentétben nekem nem jött be a program. Az első pályát alig bírtam végigvinni, egyszerűen untam az egészet. Szerencsére úgy-ahogy a 3. pálya felé beindul. Az átvezetők egész jók és a zenék nagyon el vannak találva.
A magyar hangok tényleg nagyon bénák, sokszor nem is lehet érteni mit akarnak mondani!
Mint írtam nem vagyok Halos, úgy áltam hozzá, mint egy sima kis akciójáték, de a rajongóknak ez sokkal több annál. Nem tudtam beleélni magamat úgy, mint pl. Szlavi.
A tíz fejezetből lévő kampány körülbelül 6-8 óra alatt végigvihető, persze ez nehezebb fokozaton bőven 20 fölé ugrik (bitang nehéz a Legendary egyedül, ezért nem árt, ha van pár társunk), igen, a kampányt 4 fős co-op módban is végig lehet vinni, így a Reach kampány része is remek party játék. A bevezető videó után a program szép-lassan adagolja az akciót, már az elejétől remek szórakozást nyújt.
Beszélnék itt a grafikáról. Régebben olyanokat lehetett hallani, hogy a Reach grafikája csak egy javított Halo 3 grafika. Ez nagyon nem igaz. A textúrák gyakorlatilag minden esetben tű élesek, a színvilág helyszínenként tetőzi a hangulatot, a dinamikus árnyékolás is életszerű, és mindenre rá tesz még egy lapáttal a remekül optimalizált motion-blur. Mind e mellé kapunk egy gyönyörű látványvilágot is, hiszen a bolygó szinte él és lélegzik. A növények meghajlanak a szél hatására, madarak repkednek, strucchoz hasonlító futómadarak menekülnek a harcból, és a háttérbe tekintve mindenhol zajlik a harc, de most figyeljetek: Egy mérföldekre lévő Banshee, amiről azt hinnénk, hogy csak videóként fel van festve a háttérre egy célzott spártai lézer lövésével ilyen hatalmas távolságból is lelőhető! A játéktér hatalmas a relatíve lineáris játékmenethez képest.
Irányítás. Nehéz volt a Halo játékok irányítása sokaknak, hiszen nem a szokásos Call of Duty-s irányításról van itt szó. B-vel ütés, RB-vel újratöltés, Right Stick-el célzás… szokatlan a Halo-szűz kezeknek. A Bungie a kezdő Halosokra is gondolt, a játék irányításának alapbeállítása a szokványos FPS irányításhoz hasonló. Természetesen megtalálható a klasszikus Halo gombkiosztás is az opciók közt. Az újoncoknak furcsa lehet a célkereszt is. Mint ahogy az összes Halo játékban, itt is egy kicsit lejjebb van a megszokottnál, nem a képernyő közepén, hanem a kép alja és közepe közt körülbelül félúton. Ez a régi játékokban nagyon feltűnő volt, de most már észre sem venni, nem tudom hogyan, de ezt is megoldották.
Plusz dicséret a Bungie-s fiúknak és lányoknak, hogy még azt is feltűnően jóra optimalizálták, amit egyébként nem is nagyon szoktam figyelni, a kontroller rezgését. Egy shotgunnál hatalmas rezgés a lövéskor, enyhe utórezgés a hüvely távozásakor, valamint a puska visszarúgásakor, majd újabb, kisebb rezgés a sörétes felhúzásakor. Szintén figyelemre méltó, amikor egy hatalmas űrhajó közeledett felém, a kontroller egyre durvábban rezgett, majd a becsapódáskor mintha megőrült volna! Még egy picit dob a játékélményen.
Miről volt mindig is híres a Halo széria? Első sorban a nagyszerű mesterséges intelligenciáról. A jelen esetben is megfelelő ennek a kivitelezése, de a „megfelelő” ebben a kontextusban mégsem jelent kielégítőt. Tényszerűnek látom, hogy a Bungie elkövette azt a hibát, hogy felismerte, hogy a Halo 3 MI jó, és úgy gondolták, hogy nem is kell ezen sokat változtatni. Azért zavarba ejtőnek találom azt, hogy három év alatt mit sem fejlesztettek ezen. Többnyire kifejezetten okosan cselekszik az ellenség, de az a jelenség változatlan, hogy az erősebb ellenfelek agresszívan követnek minket bárhova is, néhol nem is reagálnak rá, ha meglőjük őket. A társaink viselkedése sem változott túl sokat. Még mindig sok a scriptelt mozgás, amin ennyi idő alatt lehetett volna javítani.
Pár szót említenék a nehézségi fokozatokról. Easy, Normal, Heroic és Legendary. Az első két fokon gyakorlatilag végigszáguldhatunk a pályákon, bár normálon párszor megborítottak gránáttal. Heroic és Legendary. Heroicban még nem játszottam végig a programot, de én ezt ajánlanám az FPS-ekhez szokott játékosoknak az előző részek tapasztalatai alapján. Legendary. Na, az már egy húzós helyzet. Kötél idegek kellenek, hiszen checkpointozás vár ránk. Néhány lövéstől fűbe harapunk, az ellenfeleink pedig nehezebben halnak. Egy átlagos Covenant Elite-hez 3-4 mesterlövészpuska lövés is kellhet. Csak az achievement huntereknek ajánlom, vért izzadtam rajta.
Martin O'Donell volt a felelős a játék zenéiért, és remek munkát végzett. A végkifejletnél, az érzelmes részeknél az aláfestés könnyeket csal az ember szemébe. Emellett a szinkronhangok is karakter hűek voltak, kivéve a magyarul beszélő NPC-ket, bár ez csak a magyar fülnek zavaró.
A küldetések változatosak, nem válnak unalmassá, a történetvezetés pedig zseniális, hosszú napokra, akár hetekre is lekötik az embert, és most még csak a single player kampányról esett szó, hiszen…
Ott van még a Firefight mód is. Az ODST-ben megjelent játékmód nagyon sikeressé vált, ezért a Bungie nem hagyta feledésbe merülni. A lényeg ugyan az, a végtelen számú, hullámokban érkező ellenfelek likvidálása. A túlélés a tét, és az ezzel járó pontszámok. Egy négyfős, jól összeszokott csapatnak a lehető legideálisabb szórakozás. A nehézségek itt is megmaradtak, valamint egyre nehezedik a helyzet a beaktiválódó skullok miatt. Ezt a módot továbbiakban is testre lehet szabni, megadhatjuk, hogy hány, és hogy milyen fajta ellenség jöjjön, hogy milyen fegyverekkel kezdjünk, mennyi életünk legyen és még sorolhatnám. Firefighton belül is több féle játékmód van, például Versusban meg van rá a lehetőség, hogy az ellenség csapatába csatlakozzunk, így a célunk a többiek meggátlása a pontok szerzésében. Saját játékmódokat is kreálhatunk az általunk kívánt feltételek szerint, a testreszabhatóság szinte határtalan. Egy hatalmas plusz pont jár azért is, hogy végre a Firefightban is van Matchmaking, mostmár nem kellenek feltétlenül barátok egy csapatos mókához, az interneten is kereshetünk magunknak társakat véletlenszerűen.
És végre elérkeztünk a játék talán legfontosabb pontjához, a Multiplayerhez. A Halo játékok, főleg a harmadik rész az észvesztő multijáról voltak híresek és ez a Reach esetében sincs másképp. A rengeteg játékmód, végeláthatatlan szórakozást nyújt. A Halo 3 régi módjai, valamint a DLC-k új módjai is belekerültek a szoftverbe, így játszhatunk Slayert, Oddballt, King of the Hill-t, Infection-t, és még sok, egyéb módot is. Néhány új ilyen játékmód is megjelent, ilyen a Race, ahol egy Mongoose quadot kapunk és ezzel kell beérni a célba a többiek előtt. Itt van nekünk az Invasion is, amelyet leginkább a Bad Company Assault módjához tudnék hasonlítani. Az egyik csapat véd egy generátort, a másik csapat célja egy bombát juttatni a kijelölt ponthoz, és ezzel elpusztítani azt. Van nekünk még Stockpile is, ami egy CTF, sok zászlóval, Headhunter, ahol az egymás által hátrahagyott koponyákat kell összegyűjteni, valamint a Generator Defense, ahol 3 Covenant Elite harcol 3 Spártai ellen a generátor elpusztításáért. Ez a mód talán a klánharcok során fog kicsúcsosodni, hiszen itt kulcs fontosságú a taktika és az összjáték.
Újdonság a multival kapcsolatban, hogy a legtöbb mód elején Loadoutok választhatók. Itt az előre beállított sémákból kiválaszthatjuk a nekünk aktuálisan megfelelőt. A különböző loadoutokba tehetünk különböző fegyvereket és armor abilitykat. Vigyázat, a Reach többjátékos módja rendkívül addiktív! Ha egyszer magába szippant sosem ereszt el.
Ha meguntuk a kampányt, a Firefightot és a multiplayert (amit egyébként rendkívül valószínűtlennek tartok), akkor lehetőségünk van pályát szerkeszteni! A Forge kibővült, mostantól teljes mapokat alkothatunk az egyszerűen használható pályaszerkesztővel. Ezeket feltölthetjük tárhelyünkre, ahonnan barátaink leszedhetik munkáinkat. Szintén a Bungie tárhelyére tölthetjük fel a screenshotjainkat és videóinkat, amit a játék automatikusan felvesz, miközben mi játszunk. Egy–egy jelenetet bármikor megtekinthetünk a Theatre módban, megvághatjuk a filmecskét, a szebb lövéseket egybe szedhetjük és screenshotokat vagy videókat készíthetünk belőlük. Zseniális!
Csak hogy egy mondat erről is essék, öt darab avatar awardot tartalmaz a játék, akik szeretnék bővíteni apró karakterük ruhatárát, azok a Noble team öt tagjának öt sisakjával megtehetik.
Végszóként: Teljes lelki nyugalommal mondhatom, hogy a Halo: Reach év játéka gyanús! És ezt minden fanboykodás nélkül állíthatom, hiszen az a program olyannyira meggyőzőre sikerült, hogy emellett a Halo 3 is csak gyenge közepesre vizsgázott a szememben. Egy jóbarátom, aki egyébként nem szívleli a Halo játékokat az első benyomás után a következő mondatot mondta nekem: „K*rv* g***re isten állat”. Ennél szerintem nem kell több. Az egyjátékos mód egy fantasztikus kampányban csúcsosodik ki, a Firefight módban órákig lehet hentelni a gonoszokat a pajtásainkkal, és a sorozatban szinte már védjegynek számító páratlan multiplayer minden Reach tulajdonos a képernyő elé szegez. Ha van Xbox 360-od, akkor kötelező darab, ha nincs, akkor keress valakit, akinek van és próbáld ki nála, mert ez egy olyan játék, amit nem szeretnél, kihagyni.
9.5/10
Ami jó: | Ami nem: |
Magával ragadó sztori mód | Magyaroknak zavaró magyar párbeszédek |
A multiplayer hozza, sőt übereli a Halo színvonalat | Néhol kifejezetten értelmes, néhol logikátlan AI |
Testreszabható a karakter, a pályák és a felvett jelenetek. |
Szlavi
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Shogo · http://cyanideandhappiness.blog.hu/ 2010.09.14. 08:06:29
A harcok félelmetesen hangulatosak némely pályán,New Alexandriát örökké tudnám játszani,de említhetném az elején azt,mikor a két Covenant AA-ágyút kell megsemmisíteni.
Az új fegyverek nem jöttek be,tulajdonképp csak feleannyiról beszélünk,hiszen minden emberi stukkernek van Covenant megfelelője.
A testreszabhatóságról:nagyon jól meg van csinálva,az különösen tetszik,hogy N6 számát mi adhatjuk meg.A N00B-tól kezdve a H4L0-n át mindent meg lehet csinálni.
Összességében korrekt kis lezárás volt,9.5-öt biztosan nem kapna,de 8.5--öt minimum.
Rowlend · http://rowlend.blog.hu 2010.09.14. 09:01:49
inv4d3r 2010.09.14. 13:04:11
Szlavi · http://power-on.blog.hu/ 2010.09.14. 14:40:59
[SPARK] 2010.09.14. 15:42:23
A játék nekem nagyon tetszett multizni nem volt alkalmam arról enm tudok véleményt mondani. Viszont a Single-t élveztem.
Voodoo. · http://voodoo.blog.hu/ 2010.09.14. 16:35:46
gunny · http://gunny.blog.hu/ 2010.09.14. 19:56:10
Szlavi · http://power-on.blog.hu/ 2010.09.14. 20:09:25
Je m'appelle Théo · http://www.theosblog.blog.hu 2010.09.14. 21:10:50
Szlavi · http://power-on.blog.hu/ 2010.09.14. 21:19:21
Öszesítve szerintem a Halo, a Gears of War, az Alan Wake és a Fable miatt megéri Xboxosnak lenni...
Ugyan akkor a God of War, az Uncharted, és mondjuk a Heavy Rain miatt pedig megéri PS-esnek lenni.
Isty01 · http://cyanideandhappiness.blog.hu/ 2010.09.15. 15:17:07
Voodoo. · http://voodoo.blog.hu/ 2010.09.20. 20:10:02
Szlavi · http://power-on.blog.hu/ 2010.09.20. 20:12:24
Nah akkor hogy is van ez?:D
Utolsó kommentek